• Parkinsons sjukdom

    Vad är Parkinsons sjukdom? Hur påverkar det individen?

    pictogram
  • Symptom

    Ett av symtomen är skakning men det är långt ifrån det enda. Läs mer om Symtomen vid Parkinsons sjukdom.

    pictogram
  • Diagnos

    Stelhet och smärtor i ryggen kan vara tidiga tecken men diagnosen är svår att ställa. Hur ställs diagnosen vid Parkinsons sjukdom?

    pictogram
  • Min profil

    Hur mår jag idag och vad vill jag förändra? Du som är sjuk kan göra din egen profil och få tips om var du kan få hjälp att må bättre.

    pictogram
  • Tandvård

    Tandvård kostar pengar – och det finns idag ingen skräddarsydd subventionering till Parkinsonsjuka.

    pictogram
  • Parkinson-team

    För att nå målen att bibehålla funktion, aktivitet och delaktighet genom sjukdomens förlopp räcker inte läkarinsatser och mediciner. Specifika insatser från ett helt team behövs.

    pictogram
  • Adresser till läkare

    Förutom landstingens vårdutbud kan du vid Parkinson även kontakta privatpraktiserande läkare med specialistkompetenser inom neurologi och geriatrik.

    pictogram
  • Livskvalitet

    Livskvalitet som begrepp innebär olika för olika människor.

    pictogram

Stress, sinnesstämning och sömn

Hur kan jag undvika eller hantera stressituationer? Hur kan jag förbättra min sovkvalitet?

14a

Stress

Det finns flera olika knep och tekniker för att hantera stressmomenten.

• Genom att undvika att försätta den sjuke i stressande situationer
• Andningsstyrd avslappning (där man t ex räknar in- och utandning medan man tänker på att slappna av)
• Distraktionsövningar (där man styr uppmärksamheten från sina parkinsonsymtom till något avkopplande, stimulerande eller avslappnande)
• Mental avslappning (där man väljer t ex att se en bild av sig själv i en lustfylld situation)
• EFT (energifrigörande träning som bygger på att man knackar lätt eller masserar vissa punkter medan man fokuserar på problemet)
• NLP (neurolingvistisk programmering där man med vissa språkliga- och tankeövningar kan påverka sitt sinnestillstånd)
• Att minska skakningarna hjälper det att hålla något i handen, till exempel en väska, kasse eller tidning.
• Ibland brukar parkinsonsjuka också ta till speciella tricks eller kommandon som gör det lättare för dem att koncentrera sig på rörelsen, så att symtomen blir mindre tydliga.
• Planera dagen.
• Förbereda allt i god tid.
• Ta det lugnt och var flexibel – en aktivitet behöver inte alltid utföras på samma tid och på samma sätt, det går att skjuta upp tills man mår bättre.
• Räkna med att allt tar längre tid än man har räknat med
• Att betala med en större sedel än vad varorna kostar och stoppa växeln i fickan
• Att signera checken, postanvisningen mm innan man ställer sig i kö och kommer fram till luckan.

Sinnesstämningshöjande åtgärder

Vid sänkt sinnestämning, kan stimulerande åtgärder sättas in.

• Mer uppmärksamhet
• Beröring
• Motion
• Titta på roliga video- och TV-program
• Lyssna till roliga radioprogram
• Läsa högt roliga historier
• Lyssna på viss musik, t ex Mozart
• Utflykter
• Naturupplevelser
• Besök av andra vänner än de vanliga
• Extra festlig mat
• En spännande tidning
• Lite trevligt skvaller
• Husdjur
• Vistas ute i solen ett par timmar om dagen

Sömn

Sömnstörningar vid Parkinson är ganska vanliga. Tips för bättre sömn kan vara:

• Ha ett tyst, mörkt och svalt sovrum (15-18 grader)
• Ha en bra säng
• Ha tillgång till toalett/toalettstol/ urinflaska
• Möjlighet att tillkalla hjälp
• Undvika hunger vid sänggåendet. Smörgåsar på sängbordet som är lätta att äta, kan hjälpa till att somna om.
• Undvika kaffe, te, coca-cola och energidryck sex timmar före sänggående
• Inte gå till sängs utan att vara sömnig
• Inte ligga kvar i sängen om man inte sover. Gå upp och göra någonting i stället.
• Regelbundna kvällsrutiner, t ex att lägga sig vid samma tidpunkt oavsett om det är vardag eller helg.
• Gå upp vid samma tid hur dåligt man än har sovit.
• Korta tupplurar på max 30 minuter under dagen är acceptabelt
• Beröring utsöndrar hormon som har lugnande effekt. Träna avspänning om man inte sover. Djupa andetag hjälper (att andas in genom näsan och ut genom munnen)
• Undvika arbete eller TV-tittande i sängen
• Ett stort glas vatten före sänggående kan hjälpa mot muskelkramper som ofta drabbar den sjuke på sena natten. Stretcha innan sänggående för att töja ut förkortade muskler.
• Att inte äta strax före läggdags. (Bara något lätt om man är hungrig).
• Äta mindre av söt och fet mat, liksom starka kryddor.
• All slags fysisk aktivitet är bra. Dagliga promenader är toppen både för kroppen och produktionen av sömnhormonet melatonin. Även om man har sovit dåligt är det bra att försöka röra på sig i alla fall, så mycket man orkar.
• För att kunna sova på natten måste man ha varit riktigt vaken och aktiv på dagen. Undvik dock fysisk aktivitet strax före sänggående.
• Ägna minst en kvart om dagen åt sig själv, åt att göra något kul. Tacka inte nej till vänner bara för att man sovit dåligt. Umgänge och en rolig fritid kan ge en positiv kick och öka balansen i ens liv, vilket är bra för sömnen.
• Om man har svårt att vända sig i sängen pga. stelhet, kan lakan eller nattkläder av blank material t ex satäng, underlätta vändningen.