• Parkinsons sjukdom

    Vad är Parkinsons sjukdom? Hur påverkar det individen?

    pictogram
  • Symptom

    Ett av symtomen är skakning men det är långt ifrån det enda. Läs mer om Symtomen vid Parkinsons sjukdom.

    pictogram
  • Diagnos

    Stelhet och smärtor i ryggen kan vara tidiga tecken men diagnosen är svår att ställa. Hur ställs diagnosen vid Parkinsons sjukdom?

    pictogram
  • Min profil

    Hur mår jag idag och vad vill jag förändra? Du som är sjuk kan göra din egen profil och få tips om var du kan få hjälp att må bättre.

    pictogram
  • Tandvård

    Tandvård kostar pengar – och det finns idag ingen skräddarsydd subventionering till Parkinsonsjuka.

    pictogram
  • Parkinson-team

    För att nå målen att bibehålla funktion, aktivitet och delaktighet genom sjukdomens förlopp räcker inte läkarinsatser och mediciner. Specifika insatser från ett helt team behövs.

    pictogram
  • Adresser till läkare

    Förutom landstingens vårdutbud kan du vid Parkinson även kontakta privatpraktiserande läkare med specialistkompetenser inom neurologi och geriatrik.

    pictogram
  • Livskvalitet

    Livskvalitet som begrepp innebär olika för olika människor.

    pictogram

Hjärngympa och stimulering

Vad får dig att må bra? Och vad utmanar din tankeverksamhet? Motion för hjärnan varje dag.

4a

Korsrörelse


(Detta är inte bara en bra ögonrörelse utan en mycket effektiv del av hjärngympan som hjälper till att få igång samarbetet mellan hjärnhalvorna och dessutom stärker syn- och hörselnerven).
Den här korsrörelsen bör du helst göra fem minuter om dagen för att få önskad effekt. Höger arm på vänster knä, vänster hand på höger knä. Rörelsen kan varieras efter dina önskemål, du kan ta händerna på vaderna, eller armbågarna mot knäna – om du är vig. Du kan dansa, hoppa, marschera – eller bara gå. Till musik eller utan. Huvudsaken är att du gör dina korsrörelser. (Detta är en mycket bra övning för den som vill integrera sina hjärnhalvor).

Rita “åttan”

Har du hakat upp dig på stavelsen av ett ord? Har ditt barn svårt att lära sig delar av multiplikationstabellen? Skriv “frågan” i ena delen och “svaret” i den andra “åttan”. Följ pennan med ögonen när du ritar åttan. Först med ena handen och sedan med den andra, börja uppåt till vänster och gör åttan tre gånger med vardera handen. Säg gärna det som står i åttan högt. (Detta anses underlätta inlärningen markant, du kan till exempel lära dig ett krångligt telefonnummer. Skriv numret i ena öglan och namnet i den andra. Det går också bra att skriva in halva multiplikationstabellen i ena öglan och resten i den andra).

Tips på aktiviteter som stimulerar hjärnan

• Allt som gör en glad och man finner tillfredsställelse i

• Stimulerande arbete

• Spela schack

• Lösa korsord

• Lösa gåtor

• Läsa dagstidningar, tidskrifter, romaner etc.

• När man inte längre kan se, kan taltidningar och talböcker vara ett alternativ

• Spela sällskapsspel: Alfapet, Trivial Persuit, Memory, Yatzy, Schack, Bridge

• Titta t ex på olika frågesportsprogram på TV.

• Lyssna på t ex Melodikrysset på radio eller grammofonmusik m m.

• Gå på bio, teater, konserter, utställningar och vernissager etc.

• Umgås med släkt och vänner.
• Delta i studiecirklar.

• Samla information på Internet, delta i chatt-grupper etc.

• Promenera, gärna i grupp med likasinnade.

• All form av dans, ensam hemma eller allra helst i grupp.

• Försöka behålla sina intressen och hobbies så länge som möjligt.

• När det inte går att idka gamla hobbies längre, försöka att skaffa nya!

• Delta aktivt i föreningsliv
• Vårda relationen till släktingar och vänner.

• Skämma bort sig själv ibland

• Hjärnan behöver även vila – försök med avslappningsövningar!

• Försök att få så många timmars sömn som möjligt – helst nattetid!

• Andas frisk luft, syresätt hjärnan

• Se till att äta en allsidig kost, hjärnan använder glukos ”socker” som energikälla

Öronmassage

Enligt akupunkturläran om kroppens energier och meridianer kan vi genom öronmassage indirekt massera hela kroppen. Dra “ut” öronen och massera lagom hårt uppifrån och ner. Som om du “vecklade ut” örat.

Ugglan

(Den som befinner sig i en stökig miljö kan med denna öronmassage bland annat “stänga av” onödiga, energikrävande ljud).
Nyp tag i din axelmuskel samtidigt som du tar ett djupt andetag. Vrid huvudet åt samma håll – och blås ut. Efter tre gånger – låt huvudet falla framåt och byt till andra axeln. (Hjälper till att släppa spänningar i axelpartierna som blockerar både din syn, hörsel och din koncentrationsförmåga).

Göra “åttan”

Korsa händerna och tummarna framför dig – håll ögonen på tummarna och “rita” åttan med armarna. Om man vill få ett barn att prova detta rekommenderas att man ritar glada gubbar på tumnaglarna.

Avslappningsrörelse 


(En utmärkt övning att göra för den som sitter stilla framför en dator och sällan låter ögonens muskler “motionera”. Ögonrörelser är också nyckeln till våra minnesbanker)
Korsa fötterna – och sträck på dig som en katt samtidigt som du tar ett djupt andetag och håller handen med den andra. Har du vänster fot över höger fot ska du lägga vänster hand över höger hand och tvärtom. Vänd handflatorna mot varandra, knäpp fingrarna och böj in händerna mot kroppen. Efter en stund, flytta isär fötterna och för ihop fingertopparna mot varandra. (Rörelsen kan göras sittande, stående – eller när du ligger i sängen. Får en stressad person att varva ner – samtidigt som blodgenomströmningen i kroppen ökar).

Vadsträckaren

Ta stöd med handflata/handflatorna mot en vägg, höger ben “bakom” kroppen med fotsulan hårt i golvet. Det ska sträcka och spänna lite i vadmuskeln om du gör rätt. Andas in djupt – gå upp på tå med foten – och andas ut när du sakta pressar ner foten igen. Upprepa tre gånger och byt sedan ben! (Spänningar i vaden kan göra både hjärnan och kroppen trött. Ger snabb energi för den som känner sig trött och/eller okoncentrerad).